Ohjeita

Valitse aihe:

Altaiden käyttö- ja asennusohjeita

Ohjauspaneelien ohjeita

Teknisiä ohjeita (vikakoodit, keskusyksiköt)

Takuuehdot

Vedenhoidollisia ohjeita

UKK


Käyttöohjeet

 

Täältä löydät oppaita ulkoporealtaan käyttöönottoon, ohjauspaneelin käyttämiseen

Etähuoltopalvelu: 0600-555 816 (1,78€/min+mpm)

 

Jacuzzi® yleisoppaat

Jacuzzi® BLB-koodi 

Jacuzzi®-200 -sarjan käyttöohjeet (eng.)

Jacuzzi®-200 -sarjan käyttöohjeet 2018 ja uudempi

Jacuzzi®-300 -sarjan käyttöopas (eng.)

Jacuzzi®-300 -sarjan käyttöohjeet 2020 ja uudempi (eng.)

Jacuzzi®-300 -sarjan käyttöohjeet 2021 ja uudempi (eng.)

Jacuzzi®-400 sarjan käyttöohjeet (eng.)

Jacuzzi® Clear Ray UV-polttimen vaihto

Jacuzzin® sivuilta löydät kaikki käyttöohjeet englanniksi sähköisessä muodossa.

 

Hanscraftin yleisoppaat

Hanscraft 3 käyttöohje (eng.) 

Hanscraft Plus altaiden käyttöohje (eng.) 

Hanscraft Design altaiden käyttöohje (eng) 

 

Asennusohjeita

Ulkoporealtaan pohjatyöt:

Ulkoporeallas asetetaan tasaiselle ja umpinaiselle alustalle, jonka pitää kestää ulkoporealtaan paino vesineen ja kylpijöineen. Pienimmät ulkoporealtaat painavat veden kanssa noin 1 000 kiloa ja keskikokoiset altaat noin 2 000 kiloa. Suurimmat swimspa-porealtaat, eli ulkoporealtaan ja uima-altaan yhdistelmät, painavat noin 8 000 kiloa veden kanssa. Altaasi painon voit tarkistaa nettisivuiltamme.

Ulkoporealtaan voi asettaa terassille tai suoraan maan päälle. Kaikki ulkoporealtaat on myös mahdollista upottaa kokonaan tai osittain, mutta huoltoseinämän sijainti on huomioitava upotuksen yhteydessä. Altaan upotuksessa on suositeltavaa, että täysin uutta terassia suunniteltaessa runkotolpat tehdään jälkikäteen altaan ympärille, ja altaan ja tolppien välissä pitää olla vähintään 10cm tilaa.

Jos allas upotetaan jo olemassa olevaan terassiin, aukosta kannattaa tehdä riittävän iso, selvästi ulkoporealtaan ulkomittoja suurempi, jotta ulkoporeallas ei naarmuunnu. Sivuille voi asentaa luukut, jotta ulkoporealtaan sivuille on vapaa pääsy. Jos poreallas sijoitetaan suoraan maanpinnan päälle, suositellaan 20–30 cm paksuista, tasaista sorapetiä tai vastaavaa rakennetta altaan alle.

Suosittelemme myös vettä hylkivää eristelevyä (esim. finnfoamia) tasoittamaan pohjan. Eristelevy toimii myös hyvänä lisäeristeenä, sekä ehkäisee resonointia.

Jos ulkoporeallas asetetaan suoraan terassin päälle, suosittelemme ohutta eristelevyä myös terassin ja altaan väliin.

Ulkoporealtaan toimitus:

Ulkoporealtaan oma nouto:

Allas on varastoitu pystyasennossa lavan päälle. Altaan voi noutaa peräkärryllä, joka kestää altaan painon ja on sisäpituudeltaan pidempi kuin ulkoporealtaan leveys. Varaa mukaasi liinat, joilla allas voidaan sitoa hyvin kiinni peräkärryyn. Noutopaikassa on käytössä trukki, jonka avulla allas voidaan auttaa peräkärryyn tai sen viereen. Oman kuljetuksen aikana asiakas on itse vastuussa altaan rikkoutumisesta.

Pro Pation kuljetusyhteistyökumppanit hoitavat ulkoporealtaan toimituksen, ellei asiakas nouda allasta itse. Ulkoporeallas saapuu pihalle toimitettuna trukkilavan päällä pystyasennossa. Allas voidaan nostaa paikoilleen joko kantamalla tai Hiab-nosturilla. Suosittelemme Hiab-nosturia, jos altaan paikka on kauempana tai jos sijainti on muuten haastava. Hiab-nosturin voit tilata kauttamme lisämaksusta.

Keskikokoisen ulkoporealtaan paikalleen asettamisen nyrkkisäännön mukaan, neljä henkilöä pystyy nostamaan altaan paikoilleen liinojen avulla. Liinat asetetaan altaan alta molemmille puolille – se helpottaa huomattavasti raskaan altaan asettamista paikoilleen.

Kun ulkoporeallas on saatu sijoituspaikkaan, se kaadetaan pystyasennosta hallitusti ja varovasti vaakatasoon. Mikäli allas upotetaan, kannattaa kantoliinat jättää altaan alle.

Altaan vastaanottaminen talvella, varsinkin kovilla pakkasilla:

Allas on kytkettävä heti sähköihin, jotta putkisto ei pääse jäätymään. Akuuttiin hätään auton sisätilalämmitin ajaa asian hetkellisesti.

Huoltoseinämän sijainti:

Jacuzzi®-mallisto

Huoltoseinämä sijaitsee

ohjauspaneelin kanssa samalla sivulla.

Hanscraft-mallisto

Pääsääntöisesti ohjauspaneelin

kanssa samalla sivulla.

Tarkistettava kuitenkin mallikohtaisesti.

Ulkoporealtaan asentaminen:

Kun ulkoporeallas on sijoitettu paikoilleen, putsataan allas kostealla liinalla. Käytä tarvittaessa vain altaille tarkoitettuja pesuaineita, esim. Citrus Cleaneriä. Ulkoporeallas täytetään puutarhaletkulla suodattimen aukon kautta, jotta putkistoon ei jää ilmaa. Ota huomioon, että kaikki suuttimet jäävät veden alle, 1–2 cm tyynyjen alapuolelle. Sähköliitännän täytyy lain mukaan olla vikavirtasuojattu.

Ulkoporealtaan hoito:

Aqua Excellent on käytetyin hoitoaineemme. Aqua Excellent –neste sekä klooritabletti lisätään veteen kerran viikossa (käyttämällä bromitablettia yhdessä Aqua Excellentin kanssa on allasvesi klooriton). Tarkemman käyttöohjeen löydät sivuiltamme kohdasta hoitoaineiden käyttöohjeita.


Ohjauspaneelien käyttöohjeita

 

Jacuzzi® J200 pikaopas

Jacuzzi® J300 vm 2014-ohjauspaneeli 

Balboa Mini -ohjauspaneeli (3-4 näppäintä)

Balboa-ohjauspaneeli (5 tai enemmän näppäimiä)

Balboa-ohjauspaneeli TP600

Balboa-ohjauspaneeli TP800 & TP900

Dream Maker Spas -ohjauspaneeli

ACC-ohjauspaneeli (esim. Sunbelt alk. 09/2011)

 

Muita ohjeita

Wifi Wellis

In.clear suolavesijärjestelmä

Estelle-käyttöohje

Ulkoporealtaan yleiskäyttöohje

Lämpökannen radiuksen mittaaminen


Teknisiä ohjeita

 

Vikakoodit

Jacuzzi® vikakoodit:

Panel Displays COL=Lämpötila on laskenut yli 11 astetta asetetun arvon.

Panel Displays ICE=Jäätymisen esto tila

Panel Displays SN1=Anturi vika, ota yhteyttä huoltoon.

Panel Displays SN2=Lämpötila-anturi vika, ota yhteyttä huoltoon.

Panel Flashes FL1 or FL2=Painekytkin vika, tarkista vedenota yhteyttä huoltoon.

Panel Flashes FL1 or FL2=Virtauskytkin viallinen

Panel Displays OH=Veden lämpötila ylittänyt +44C

Panel Displays (- – -)=Veden Lämpötila on säätörajojen ulkopuolella.

Panel Displays BLB=UV-valo pitää uusia.

 

Balboa vikakoodit:

Dr (dry) – pumppu tai lämmitin ei saa vettä. Poista suodatin ja lisää vettä.

Sb tai Sn – jokin altaan antureista ei toimi oikein. Sammuta allas ja käynnistä.

IC – Vesi on alle +10-asteista. Mikäli IC on näytöllä, lisää kuumaa vettä ämpärillä.

OH (veden liikalämmitys): Älä mene veteen, poista kansi ja anna veden jäähtyä kunnes koodi

poistuu ruudulta. Mahdollinen syy voi olla liian pitkä suodatusjakso.

OH (veden liikalämmitys): Älä mene veteen, poista kansi ja anna veden jäähtyä kunnes koodi

poistuu ruudulta. Mahdollinen syy voi olla liian pitkä suodatusjakso.

SN/Sb (anturin virhe): Joku laitteiston antureista ei toimi oikein. Sammuta allas ja

käynnistä uudestaan. Mikäli vika toistuu, ota yhteys huoltoon.

 

Gecko vikakoodit:

Prr= Anturi vika, ota yhteys huoltoon.

HL=Veden lämpötila yli 48 astetta, älä mene veteen.

FLO=Vedenkierto estynyt, tarkista suodattimet.

OH=Veden lämpötila yli 42 astetta, älä mene veteen.

 

 

Keskusyksiköiden käyttöohjeita

Gecko in.xe (eng.), kts. video

Gecko in.xm (eng.), kts. video


Takuuehdot

 

Pro Patio Oy antaa takuun tuotteille, jotka Pro Patio Oy maahantuo ja myy seuraavien ehtojen mukaisesti. Valmistaja takaa tuotteiden laadun ja toiminnan takuuaikana. Takuu edellyttää, että ostaja noudattaa tuotteen oikeaoppista asennusta ja käyttöä. Takuu koskee Suomeen myytyjä ja Suomessa käyttöön otettavia tuotteita.

Takuuehdot Jacuzzi

Takuuehdot Wellis

Takuuehdot Hanscraft

Takuuasioissa yhteydenotto yhteydenottolomakkeella


Vedenhoidollisia ohjeita

 

Hoitoaineiden käyttöohjeita

Aqua Finesse -hoitoaineen käyttöohje ulkoporealtaalle

Spa Balancer -hoitoaineen käyttöohje ulkoporealtaalle

Aqua Excellent käyttöohje

Spa Balancer System Flushin ohje

Spa Balancer UltraShockin ohje

pH- arvo vedessä

Ulkoporealtaan vesi tarvitsee kirkkaana ja puhtaana pysyäkseen huolenpitoa. Veden kemiallinen tasapaino ja oikea pH-arvo ovat olennaisia asioita porealtaan vedelle. Viikoittaisten vedenhoitoaineiden laittamisen lisäksi altaan veden pH-arvoa tulee mitata kerran kuussa (tai tarvittaessa useammin). pH-arvon tulee olla 7,2–7,6. Mikäli pH-arvo on liian matala, vesi vahingoittaa allasta, suuttimia ja putkistoa. Liian korkea pH-arvo kerryttää kalkki- ja metallisaostumia ja vaikeuttaa ulkoporealtaan desinfiointia. Lisäksi liian korkea pH-arvo ärsyttää ihoa ja silmiä.

Huom! pH-mittauksessa käytettäessä Aqua Excellent-hoitoainetta, näyttää testitulos kloorin arvon nollana tai lähes nollana.

Suodattimen puhdistus ja vaihto

Kaikissa ulkoporealtaissa on vähintään yksi suodatin, joka kerää epäpuhtauksia altaan vedestä. Siksi on tärkeää pitää suodatinjärjestelmä puhtaana ja tukkeutumattomana. Suodatin suositellaan puhdistettavaksi kahden viikon välein tai käyttömäärästä riippuen jopa useammin. Kerran kuussa suodatin kannattaa pestä sille tarkoitetulla pesuaineella. Suodatin vaihdetaan kerran puolessa vuodessa, mielellään vedenvaihdon yhteydessä. Suosittelemme vaihtamaan altaan veden kotikäytössä noin 4–6 kuukauden välein (tarvittaessa useammin).

Veden vaihto ja altaan tyhjentäminen:

Ulkoporealtaan vesi pitää vaihtaa käytöstä ja veden hoidosta riippuen 4–6 kuukauden välein. Vesi tyhjennetään joko tyhjennysventtiilistä tai uppopumpun avulla. Nykyään kaikissa ulkoporeallasmalleissa on tyhjennysventtiili, jonka kautta vedet voidaan poistaa.

Erikoistilanteet:

Veden vaahtoaminen

Jos ulkoporealtaan vesi vaahtoaa voimakkaasti, tarkista, että olet lisännyt hoitoainetta oikean määrän suhteessa altaan vesimäärään. Todennäköinen syy on kuitenkin liian matala pH-arvo. Mittaa pH-arvo ja nosta tai laske arvoa tarpeen mukaan. Mikäli tarvitset pikaista apua, tilaa Foamdown-neste verkkokaupastamme. Se hillitsee ja estää veden vaahtoamista, mutta toimii vain väliaikaisena ratkaisuna. Muista myös peseytyä ennen ulkoporealtaaseen menoa, jottei pesuaineita kulkeudu kylpyveteen.

Jos ulkoporealtaan pinta tulee limaiseksi,

tarkista ensin suodattimen kunto ja puhdista suodatin. Akryylin pinnan limaantuessa tee ulkoporealtaalle veden tehohoito Ultrashock-nesteellä (ks. kohta 5). Jos veden vaihdosta on jo yli kuusi kuukautta, vaihda kylpyvesi, ja puhdista kostella pyyhkeellä ulkoporealtaan sisäpinta.

Vikakoodit ja toimenpiteet

Jos ulkoporealtaan ohjauspaneeli ilmoittaa vikakoodeista, löydät avun ohjauspaneelin käyttöohjeesta tai linkki vikakoodikohtaan

Poissa kotoa

Jos olet lähdössä esimerkiksi yli kahden viikon pituiselle lomamatkalle, voit laskea ulkoporealtaan lämpötilaa 5–10 asteella sähkön säästämiseksi. Muista lisätä kloori- tai bromitabletit kelluvaan annostelijaa niille viikoille, kun olet poissa. Mikäli vesi näyttää samealta palattuasi, tee vedelle tehokäsittely.

Sähkökatkos

Jos kotonasi tapahtuu sähkökatkos, ulkoporeallas käynnistyy automaattisesti sähköjen palauduttua. Mikäli näin ei tapahdu, tarkista altaan sulakkeet ja vikavirtasuoja talosi sulaketaulusta. Sähkökatkoksen jälkeen tarkista ulkoporealtaan veden lämpötila.


UKK

Sähköasentaja on kytkemässä allasta mutta se ei lähde päälle, mitä teen?

Sähköasentajan tulee tarkistaa altaan kytkennät. Kytkentäohjeet löytyvät altaan keskusyksikön kannesta. Huomioithan myös kytkentäjohtimien oikean asennuksen. Etähuoltopalvelu: 0600-555 816 (1,78€/min+mpm).

Allas ei lämmitä ja on alkanut viilentyä, mitä teen?

Mikäli on talvi ja pakkasta, huolehdi ettei allas pääse jäätymään. Voit käyttää ensiapuna esimerkiksi auton sisätilanlämmitintä, Vältä avaamasta altaan kantta turhaan ja ota mahdollisimman nopeasti yhteyttä huoltoomme.

Yhteydenottolomake

Etähuoltopalvelu: 0600-555 816 (1,78€/min+mpm)

Altaan näytöllä näkyy ECN/EC, STB tai SL/SLP vikakoodit, mitä teen?

Kyseessä ei ole vikakoodi, vaan altaan käyttötilaa on vaihdettu standardista toiseen tilaan. Tämän vuoksi esimerkiksi altaan suodatus ja lämmitys voivat nyt toimia eri tavalla. Altaan ohjauspaneeliohjeesta löydät ohjeet altaan käyttötilan vaihtamisesta takaisin standardiksi. Katso ohjauspaneelien käyttöohjeet tästä.

Emme käytä allasta talvisin, voinko tyhjentää altaan ja säilyttää allastani ulkona?

Valitettavasti et, altaan putkisto saattaa jäätyä. Putkiston jäätyessä suuretkin vauriot ovat mahdollisia. On kuitenkin olemassa erilliset talvityhjennysohjeet, joiden avulla altaan saa niin tyhjäksi kuin se on mahdollista. Huomioithan, että altaan takuu ei kata jäätymistä.

Altaani huoltoaika on tänään, mistä tiedän mihin aikaan huoltoasentaja saapuu?

Huoltoajat varataan aina liukuvilla aikaväleillä. Huoltoasentaja saapuu edellisten huoltokäyntien kestosta riippuen sovitulla aikavälillä. Asentajamme soittavat aina ennen saapumistaan, yleensä noin puoli tuntia ennen.

Ostin Wellis altaani toiselta toimittajalta, tarvitsen apua käytössä/hoidossa/ohjeissa, miten toimin?

Soittamalla Etähuoltopalvelun numeroon 0600-555 816 (1,78€/min+mpm) saat opastusta Wellis altaasi toimintoihin

Tarvitsen uuden lämpökannen, kuinka toimin?

Mittaa kannen mitat linkin ohjeen mukaan. Kansitilaukset vastaanotetaan vain verkkokaupan kautta ja maksetaan tilattaessa. Huomioithan, että mitat ovat asiakkaan vastuulla ja mittatilaustuotteilla ei ole palautusoikeutta mittausvirheiden osalta.

Ohjeista huolimatta altaan vesi ei pysy hyvänä, mistä saan apua?

Etähuoltopalvelun numerossa 0600-555 816 (1,78€/min+mpm) asiantuntijamme vastaa kaikkiin kysymyksiin ja opastaa sinua kemikaalien valinnassa.

Teiltä ostettu altaani on takuun alainen ja siinä on ongelma, miten toimin?

Ottamalla yhteyttä yhteydenottolomakkeella saat asian käsittelyyn nopeimmin. Täyttämällä valmiiksi kaikki pyydetyt tiedot nopeutat käsittelyä entisestään.

Altaani ei ole enää takuun alainen ja siinä on ongelma, miten toimin?

Voit tilata huoltoasentajamme huoltokäynnille yhteydenottolomakkeella. Täyttämällä valmiiksi kaikki pyydetyt tiedot nopeutat käsittelyä.

Soittamalla Etähuoltopalvelun numeroomme 0600-555 816 (1,78€/min+mpm) saat huoltoasentajan neuvot välittömästi sekä arvion viasta, sekä huoltoasentajan käyntitarpeesta.

Kuinka Etähuoltopalvelu toimii? Mitä apua Etähuoltopalvelun numerosta saa?

Soittamalla Etähuoltopalveluun: 0600-555 816 (1,78€/min+mpm), puheluun vastaa kokenut ja ammattitaitoinen huoltoasentajamme ja auttaa ratkaisemaan ongelmasi. Mikäli kyseessä on tekninen ongelmatilanne, soitathan altaan luota, jotta huoltoasentajamme saa neuvottua sinua käytännössä.

Puhelun hinta on 1,78€/min+mpm. Etähuoltopalvelunumeron hinta vastaa huoltoasentajan käyntikorvausta ja suurimmassa osassa tapauksia Etähuollon avustuksella saat ratkaistua ongelman kustannustehokkaammin. Kaikissa tapauksissa Etähuolto ei ole riittävä ja huoltoasentajan on saavuttava paikan päälle. Tässä tapauksessa Etähuoltoasentaja varaa sinulle huoltoajan puhelun aikana.

Mikäli sinulla on Pro Patiolta ostettu, takuun alainen allas (katso takuuehdot ja ajat tästä), varaa teknisen ongelman tilanteissa huoltoaika yhteydenottolomakkeella.

Etäpalvelunumerosta saat muun muassa:

– Teknistä neuvontaa ja tekniset kysymykset yleensä

– Balboan ja Geckon tekniikkaa käyttävien altaiden ongelmatilanneapua

-Vedenhoidon ja kemikaalien neuvontaa

-Altaan hoidon ja käytön ohjeita

-Vikakoodiapua

-Varaosa- ja Tarvikekyselyt

-Kytkentäneuvonta sähköasentajille

-Talvityhjennysneuvonta

 

Ota yhteyttä

Pro Patio Oy on ulko- ja sisäporealtaisiin, uima-altaisiin ja kylpytynnyreihin erikoistunut AAA-luokitettu yritys. Meiltä saat laadukkaat altaat kaikista koko- ja hintaluokista, maailman johtavilta valmistajilta. Myös allastarvikkeet ja huolto kuuluvat palvelutarjontaamme.

Myymälässämme on näytillä lähes 30 poreallasta, kylpytynnyreitä ja uima-altaita.

Laajasta allasvalikoimastamme löydämme yhdessä varmasti myös Sinun toiveisiisi sopivan altaat. Voimaa vedestä!

Yhteystiedot

OSOITE

Petikontie 20, 01720 Vantaa

MYYNTI & HUOLTO


    Takaamme 100% yksityisyydensuojan. Tietoja ei anneta kolmansille osapuolille.

    Syötä tämä teksti alla olevaan tekstikenttään: captcha

    X